6. Aansluiting of kortsluiting
Bij de inrichting van passend onderwijs is een groot aantal partijen betrokken. Voor leerlingen moet er immers een samenhangend en duurzaam pakket van voorzieningen getroffen worden om hen op maat te bedienen. Zeker voor kwetsbare leerlingen is een goede aansluiting van die voorzieningen belangrijk. Tegelijkertijd zullen vooral de kwetsbare leerlingen afhankelijk zijn van inzet vanuit meer dan één instelling. Dat leidt tot een lastige tegenstelling: net als het moeilijk wordt zou je het simpel willen houden, maar dat lukt vaak niet.
Het onderstaande lijstje is niet volledig, maar geeft een overzicht van wie er allemaal betrokken kunnen zijn bij de ondersteuning van een kind:
- scholen en samenwerkingsverbanden;
- kinderopvang en vervolgonderwijs;
- jeugdzorg;
- (school-)maatschappelijk werk;
- jeugdgezondheidszorg (schoolartsen);
- politie en jeugdreclassering;
- integrale wijkteams (preventie en hulp aan multiprobleemgezinnen);
- gemeenten (lokaal educatieve agenda, leerplicht, leerlingenvervoer, huisvesting);
- sociale werkvoorziening (aansluiting voor VO).
Citaat: ‘Door samen te erkennen dat een waargenomen uitkomst ongewenst en niet acceptabel is, wordt er een nieuwe gezamenlijke norm gecreëerd. Van daaruit kan een coalitie worden gesmeed om tot actie over te gaan. Benoem daarin direct en concreet acties en verantwoordelijkheden.'
Uit Handreiking Kafkabrigade ‘Leren van klachten’ (p.14).