5.2 Verantwoord leraarschap

Leraren zijn hoog opgeleide professionals waarvoor geldt dat zij in staat zijn om hun eigen werk mede vorm te geven; zij worden niet geïnspireerd door gedetailleerde handelingsvoorschriften. Een aansprekende manier van denken over regels en professionals komt van Barry Schwartz en Ken Sharpe. Zij vergelijken een goed systeem van regels voor professionals met de partituur van een jazz-combo: in zo’n partituur staat alleen het noodzakelijke. Verder is het een uitnodiging om te improviseren rondom een thema.

Voor passend onderwijs betekent dit dat leraren – uiteraard in goed overleg – actief en creatief op zoek gaan naar het beste voor de leerling zonder zich daarbij helemaal te laten sturen door regels, kijkkaders, en formulieren. Het gaat in deze zoektocht om drie componenten:

  1. Leraren zijn in staat en gemotiveerd om vakbekwaam hun werk te doen. Als passend onderwijs andere eisen stelt, moeten ze daarop bijgeschoold kunnen worden.
  2. Leraren moeten kunnen voldoen aan geldende ethische en professionele normen. Daarop moeten ze vertrouwd kunnen worden
  3. Leraren zijn ook onderdeel van de verantwoordingsketen in het onderwijs (in- en extern toezicht, governance) en moeten daar hun bijdrage aan leveren. Duidelijk maken waarom welke interventies gedaan zijn hoort bij professioneel handelen en biedt ook gelegenheid om met elkaar ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren.

Reageer op de publicatie

Velden met een * zijn verplichte velden



Naam *

Emailadres

Wat staat er op deze afbeelding? captcha

Essay Passend Onderwijs

Essay Passend Onderwijs

oktober 2014

 

Schrijf mee aan het theorieboek en werkboek Passend Onderwijs. Reageer op de publicatie, geef uw ideeën, aanvullingen! 

 

Contact Marit Lüschen

Download onze publicaties

kafkabrigade logo

Laatste reacties

Actueel: essay passend onderwijs

essay passend onderwijs kafkabrigade