De veranderlijkheid van het kind
Veranderlijkheid van het kind vormt de tweede bron van onzekerheid. We zien kinderen midden in hun ontwikkeling terwijl hun hersenen nog volop rijpen. Voor kinderen zelf, maar ook voor hun gezin, hun klas en leraar geldt bovendien dat deze beter (en soms slechter) leren omgaan met het betreffende gedrag.
Citaat docent: “Toen we eenmaal wisten hoe we naar haar gedrag moesten kijken [...] wisten we ook beter wat we moesten doen.”
Gerichte inspanningen en extra aandacht hebben tot doel dat een leerling zich verbetert. Ook de ontwikkeling van nieuwe, effectievere behandelingen of ondersteuningsmethoden kunnen de veranderlijkheid van een kind beïnvloeden. Samenwerkingsverbanden moeten alert blijven op de status van het ontwikkelingsperspectief. Het mag niet zo zijn dat kinderen onterecht een definitief label krijgen opgeplakt. Het OPP is dus noodzakelijkerwijs tijdelijk van aard en vergt permanent onderhoud vanwege voortschrijdend inzicht.