3. Ontwikkelingsperspectief en onzekerheid
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben stellen scholen een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Daarin leggen ze het niveau vast waarop een kind zou moeten kunnen uitstromen, plus de daarvoor benodigde begeleiding. Dat vergt een duidelijk beeld van waar de leerling nu staat en een behoorlijk inschattingsvermogen over de te volgen route.
In de praktijk is het opstellen van een OPP een proces waar zorgen, verwachtingen en belangen door elkaar heen lopen. Uiteindelijk moeten ouders, leerlingen én de school ervan overtuigd zijn dat dit inderdaad het best denkbare pad is.
Een zorgvuldige onderbouwing geeft vertrouwen in het OPP. Daarvoor gebruiken scholen hun beeld van de leerling en leggen dat naast inzichten uit onder meer gedragswetenschappen als de psychologie, neurologie of pedagogie. Het is belangrijk dat scholen voldoende bekwaam zijn op dit gebied en dat ze waar nodig een beroep kunnen doen op specialistische kennis die elders in het samenwerkingsverband beschikbaar is.