Het verlies voor de samenleving
Niet alleen voor individuen geldt dat er welzijn en eerlijkheid verloren gaan. Als ‘optelsom’ hiervan verliest de samenleving ook welzijn en middelen. Te veel bureaucratie leidt tot ondoeltreffende en ondoelmatige besteding van belastinggeld. Ook het vertrouwen van de samenleving in (overheids-)beleid raakt aangetast. Schoolbesturen en de overheid kunnen echter hun werk alleen maar doen als er draagvlak voor bestaat.
Dat vertrouwen groeit als de scholen en besturen laten zien dat ze daadwerkelijk passende oplossingen kunnen bieden en openstaan voor nieuwe wensen en ontwikkelingen. Als de overheid of schoolbesturen er daarentegen niet in slagen om het passend onderwijs deugdelijk in te voeren, zetten zij niet alleen in dit betreffende geval hun legitimiteit op het spel maar ook in allerlei andere velden. Burgers zullen sceptisch zijn als de overheid bij een volgende gelegenheid om medewerking vraagt voor het realiseren van bijvoorbeeld mantelzorg of veiligheid in de wijk.
Onderwijs is altijd een coproductie van leerlingen, leraren, ouders, bestuurders, buurtbewoners, welzijnsinstellingen enzovoort. “It takes a village to raise a child.” Een goed publiek draagvlak is daarbij onmisbaar.