Slechte cultuur

Ten derde zien we verkeerde bureaucratie ontstaan als er in de professionele cultuur dingen misgaan. Doorgeschoten risicomijdend gedrag, de neiging tot indekken en controleren, onderling wantrouwen. Problemen in de organisatiecultuur leiden al snel tot administratieve rompslomp. Daarom moeten samenwerkingsverbanden korte lijnen houden met de werkpraktijk van leraren en inspelen op de professionele behoeftes die zij hebben. Als de leraar als cruciale schakel zwak is, heeft het hele systeem, hoe goed geregeld ook, weinig effect.

Als er weinig vertrouwen is in de kwaliteit van de uitvoering dan bestaat het risico dat er veel controle – en dus mogelijk onnodige bureaucratie – ontstaat. Andersom zullen professionals die niet zeker zijn van hun zaak, steun gaan zoeken in procedures, regelingen e.d. Heeft het samenwerkingsverband zicht op de expertise van professionals en docenten? En is die goed verdeeld? Een suggestie is dat een samenwerkingsverband tijd en geld voor professionalisering ‘oormerkt’. Op zo'n manier dat er budget is voor mensen om (bureaucratische) knelpunten te leren signaleren, als ook om het oplossend vermogen te trainen.

Reageer op de publicatie

Velden met een * zijn verplichte velden



Naam *

Emailadres

Wat staat er op deze afbeelding? captcha

Essay Passend Onderwijs

Essay Passend Onderwijs

oktober 2014

 

Schrijf mee aan het theorieboek en werkboek Passend Onderwijs. Reageer op de publicatie, geef uw ideeën, aanvullingen! 

 

Contact Marit Lüschen

Download onze publicaties

kafkabrigade logo

Laatste reacties

Actueel: essay passend onderwijs

essay passend onderwijs kafkabrigade