Slechte cultuur
Ten derde zien we verkeerde bureaucratie ontstaan als er in de professionele cultuur dingen misgaan. Doorgeschoten risicomijdend gedrag, de neiging tot indekken en controleren, onderling wantrouwen. Problemen in de organisatiecultuur leiden al snel tot administratieve rompslomp. Daarom moeten samenwerkingsverbanden korte lijnen houden met de werkpraktijk van leraren en inspelen op de professionele behoeftes die zij hebben. Als de leraar als cruciale schakel zwak is, heeft het hele systeem, hoe goed geregeld ook, weinig effect.
Als er weinig vertrouwen is in de kwaliteit van de uitvoering dan bestaat het risico dat er veel controle – en dus mogelijk onnodige bureaucratie – ontstaat. Andersom zullen professionals die niet zeker zijn van hun zaak, steun gaan zoeken in procedures, regelingen e.d. Heeft het samenwerkingsverband zicht op de expertise van professionals en docenten? En is die goed verdeeld? Een suggestie is dat een samenwerkingsverband tijd en geld voor professionalisering ‘oormerkt’. Op zo'n manier dat er budget is voor mensen om (bureaucratische) knelpunten te leren signaleren, als ook om het oplossend vermogen te trainen.